۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
1403/03/13
برگزاری نشست تخصصی «اعتلای حقوق بشر در پرتو نهاد خانواده»
 
 به‌منظور پاسداشت روز جهانی خانواده مصادف با 15 می و نقش‌آفرینی مستقیم و مثمرثمر این نهاد اجتماعی در تکوین و اعتلای مبانی جهان‌شمول حقوق بشر، گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان در همکاری با سازمان مردم‌نهاد «مادر مهربان» و شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان جمهوری اسلامی ایران، مبادرت به برگزاری نشست تخصصی مجازی با عنوان «اعتلای حقوق بشر در پرتو نهاد خانواده» نمود؛ نشستی که در روز پنجشنبه مورخ 3 خردادماه 1403 از ساعت 20 الی 21:30 با حضور سرکار خانم دکتر شکوه نبوی نژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی و رئیس شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان ج.ا.ایران، سرکار خانم دکتر صفورا ترک لادانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و مدیر سازمان مردم نهاد «مادر مهربان» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری، استاد مدعو کرسی‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های خارج از کشور و رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم و جمعی از علاقه‌مندان در بستر وی روم دانشگاه اصفهان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، سرکار خانم دکتر لادانی، سخنان خویش را معطوف به تشریح چهار ویژگی اصلی در سبک زندگی و سیره حضرت زهرا (ص) نمود؛ ویژگی‌هایی که امکان کاربست آنان از سوی نهاد خانواده در اقصی‌نقاط عالم به‌منظور اعتلای بیش‌ازپیش مبانی حقوق بشری در عرصه‌های ملی و بین‌المللی میسر می‌باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان از «دیگر خواهی»، «مسئولیت‌پذیری»، «قناعت و رضایت‌مندی» و «ظلم‌ستیزی» یاد کرد که بنا به گفته ایشان، در صورت تثبیت در اذهان عمومی، به‌صورت بدیهی موجبات صلح و همبستگی بین‌المللی را فراهم خواهند ساخت. دکتر لادانی در انتهای سخنان خود نیز راهکار نیل به موارد فوق را مرتبط با افزایش آگاهی افراد از سنین کودکی و نوجوانی دانست و از لزوم ایجاد یک برنامه‌ریزی متقن و مدون از سوی نخبگان کشورها و نهادهای بین‌المللی به‌منظور کاربست مورد فوق صحبت به میان آورد.
پس از ایشان، سرکار خانم دکتر نبوی نژاد، مبادرت به تحلیل تحولات مرتبط با نهاد خانواده و حقوق بشر در عصر پست‌مدرن نمود. ایشان با اشاره به دگرگونی مفهوم خانواده پس از ورود بشر به عصر پست‌مدرنیته و تکوین هنجارهای نوین مبتنی بر اولویت‌بخشی به نیازهای فردی و شخص محور، از آثار مخرب این امر همچون ازدیاد زندگی مجردی، عدم تمایل به داشتن فرزند، تعالی همجنس‌گرایی، کم‌شدن ارتباط میان فرزندان و والدین و... در اقصی‌نقاط گیتی، من‌جمله ایران، پرده برداشت. دکتر نبوی نژاد سپس ضمن اشاره به نقش خانواده در ساخت شخصیت اجتماعی افراد، از لزوم حمایت از نهاد مزبور به‌منظور جلوگیری از تضعیف و فروپاشی در اثر ارزش‌های نوین پست‌مدرن سخن به میان آورد. به گفته ایشان، حمایت‌های مزبور در کالبد ایجاد قوانین ملی و بین‌المللی به‌منظور آسان‌سازی تشکیل خانواده جهت پایداری و حفظ قداست آن میسر خواهد بود.
در نهایت، جناب آقای دکتر جهانگیری به‌عنوان سومین سخنران، سخنان خویش را با تأکید بر لزوم مطالعه آیات قرآن از عینک خانواده آغاز نمود. ایشان ضمن اشاره به ظهور و بروز نابهنجاری‌های فطری همچون همجنس‌گرایی و توجیه آن در کالبد شماری از قواعد جهان‌شمول حقوق بشر، از خوانش ناصحیح از مفهوم خانواده در عصر کنونی پرده برداشت. ایشان سپس از لزوم بازپس‌گیری حکمرانی خانواده در عصر کنونی بر پایه کاربست دو اصل صحبت به میان آورد: 1. عدم کنش‌گری خودخواهانه انسان و وضع قواعد مبتنی بر آن برای کل هستی؛ 2. بهره‌مندی انسان از دین به عنوان یک منبع برتر و متعالی. دکتر جهانگیری سپس با اشاره به تأکید متقن قرآن بر برابری مرد و زن و عدم اشاره به واژه «زوجه» در آیات آن، در انتهای سخنان خویش بر لزوم بازگشت به خوانش الهی قرآن از خانواده و استفاده از آن به‌عنوان منبعی متعالی جهت اعتلای مبانی حقوق بشری تأکید نمود.
شایان‌ذکر است که پس از پایان صحبت‌های اساتید جلسه پرسش‌وپاسخی نیز برگزار گردید و سؤالات حضار با پاسخ‌هایی تفصیلی از سوی سخنرانان این نشست همراه گردید.
تعداد بازدید:
84
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal